JUBILEUMEXPOSITIE
  1993 - 2023

KINDERKUNSTKLAS
 
 
 
Voorgeschiedenis

In de beginjaren 80 (1980-1985) kreeg het `dorp` Hellevoetsluis de status groeigemeente.
Nieuwe woonwijken werden  gerealiseerd en nieuwe bewoners arriveerden in Hellevoetsluis. Inherent aan deze ontwikkeling stond natuurlijk de ontwikkeling van het culturele leven in de steeds verder groeiende stad. 
Door een aantal enthousiaste mensen werd een start gemaakt met het oprichten van een theater, kunstuitleen en diverse                evenementen. Eén van deze mensen was de uit Schiedam afkomstige kunstenaar Johan van Konijnenburg. Om meer mensen en vooral kinderen te betrekken bij deze culturele ontwikkeling kwam al snel het plan om hier op de één of andere manier gestalte aan te geven. Vele vrijwilligers melden zich aan om op welke manier dan ook hun steentje aan deze ontwikkeling bij te dragen. Hellevoetsluis maakte in deze beginjaren een korte bloeiperiode door op het gebied van kunst en cultuur. Al snel bleek dat veel mensen ook  belangstelling toonden om op een vrije en ongedwongen manier kennis te maken met het reilen en zeilen van een kunstatelier. In het eerste atelier in Hellevoetsluis van Johan, welk gevestigd was in de oude school van Nieuwenhoorn, kwamen al snel vele mensen kennis maken en genieten van de sfeer en de vrije lessen. Scholen kwamen met verzoeken om het atelier te kunnen bezoeken voor een workshop of het verzoek om op scholen een workshop of een lezing te verzorgen. Vele kinderen (scholen) hebben het `decor` van hun afscheidsmusical in het atelier gemaakt of werden geholpen op school. Het atelier assisteerde scholen, instellingen en gemeente op cultureel en kunstzinnig terrein. De bezoeken van de vele mensen aan het atelier werd al snel structureel. Wekelijks werd het atelier, op meerdere dagen, bezocht. Ook de bibliotheek in Hellevoetsluis maakte een culturele ontwikkeling door. Dhr Aart Tijhof, toenmalig directeur van de bibliotheek en ook één van de mensen van het eerste uur maakte zich hier sterk voor. Voorleessessies voor kinderen en andere activiteiten werden gestimuleerd. Veel van deze activiteiten werden georganiseerd door de bibliotheekmedewerkster Cris Vaudo. In een aantal van deze activiteiten assisteerden het atelier of was er een samenwerking. Cris was ook één van de mensen die het atelier vanaf het eerste uur bezocht. Door haar culturele werkzaamheden met onder ander kinderen in de bibliotheek en het gegeven dat het atelier meer verzoeken kreeg van ouders/verzorgers om hun kind het atelier te laten bezoeken werd besloten om in het atelier structureel een `kinderkunstklas` op te richten. Er werd in het begin van 1993 een oproepje gedaan aan kinderen die het leuk zouden vinden om wekelijks op een leuke vrije manier met kunst te leren kennismaken. Je lekker uitleven met verf en je fantasie de vrije loop te laten. Op een leuke manier wat tips te krijgen maar vooral veel lol. De reactie was explosief. Tientallen kinderen melden zich aan en in september 1993 was het een feit. Hellevoetsluis had officieel haar eigen kinderkunstklas onder begeleiding van professionele vakkrachten.   
 
 
 
 
Om iedereen de mogelijkheid te bieden deel te nemen aan de activiteiten van het atelier werd aan iedereen een kleine bijdrage gevraagd in de kosten. Kon men het niet betalen dan was je toch heel erg welkom. Een beleid wat de huidige stichting Dogma nog steeds hanteert. In de eerste jaren werden alle kosten gedragen door Johan van Konijnenburg persoonlijk.    Omdat ouders deze situatie niet wenselijk vonden werd door enkele vrijwilligers een stichting opgericht om dat deel van de activiteiten in goede banen te leiden. In 1995 was stichting `De Oude School` een feit. In de afgelopen 30 jaren hebben honderden kinderen de kinderkunstklas bezocht. Een aantal van deze kinderen zijn nu volwassen en komen nog wekelijks naar het atelier. Enkele inmiddels bijna 30 jaar. Enkele kinderen hebben zich in hun volwassen leven verder ontwikkeld in de kunst en zijn kunstenaar of kunstdocent geworden. Hoewel de beginjaren zeer turbulent waren door de talloze (7x) `verplichtte `verhuizingen van het atelier hebben we vele mooie openingen van exposities kunnen realiseren en ontelbaar leuke dingen meegemaakt maar helaas ook treurige dingen. In 2004 is het atelier gevestigd op de huidige locatie en is de naam van de stichting `De Oude School’ veranderd in Stichting Dogma. De kinderkunstklas wordt sinds 2020 geleid door Zoë van Oosterhout. Als stichting zijn wij ontzettend blij dat we een talent als Zoë aan ons hebben kunnen binden. Onder leiding van Zoë hopen wij nog vele jaren met de kinderkunstklas door te kunnen gaan. Voor elk kind… Wij vonden en vinden nog steeds dat de ontwikkeling van creativiteit bij name bij kinderen van essentieel belang is. Vele toonaangevende onderzoeken bevestigen dit. Wij maken ons dan ook zorgen over de huidige ontwikkelingen waarin dit in steeds mindere mate wordt ondersteund.
Creatieve mensen zijn immers weerbare mensen.  
 

JUBILEUMEXPOSITIE 2023
 
Op de `Jubileumexpositie` in het gemeentehuis van Voorne aan Zee ziet u de fantastische kunstwerken
gemaakt door de huidige kinderen (7 tot en met 11 jaar) van de kinderkunstklas.
De kinderen die exposeren  op deze expositie zijn:
 
Aron, Yfke, Revah, Emma, Selena, Isa, Elise, Evi, Jaylinn, Joshua, Julia,
Juliette, Liselotte, Evelien, Luna, Merida, Serah, Sarith en Boas.
 
 
 
 
In de kinderkunstklas ligt het accent op het behouden en stimuleren  van de aangeboren creativiteit van het kind.
Kleuren, tekenen en lekker met verf kliederen vindt haast elk kind prachtig.
Door gebruik te maken van de eigen fantasie van het kind en deze vorm te laten geven met verf op een drager verleng je de spanningsboog. Door aan het kind op een leuke en speelse manier `tips` te geven, of een opdrachtje, leert het kind tegelijk op  een andere manier kijken en weergeven. Het kind leert daardoor spelenderwijs meer mogelijkheden om de eigen fantasie weer te geven. Wat vervolgens de ontwikkeling van de eigen creativiteit ten goede komt.
 
Heel belangrijk is dat de kinderkunstklas een plek moet zijn waar kinderen zich vooral veilig en prettig voelen.